reklama

Život Briana

Ako sa volá jedna z najlepších britských komédií všetkých čias? Správne. Ktorý film sa na katolíckom Slovensku dá vysielať iba neskoro večer a potajomky? Presne tak. Tiež nerozumiete tomu, prečo vlastne toľkým veriacim ten film vadí? Vďaka sérii dokumentov (na ČT, ako inak) som si s radosťou onen film pripomenul.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Film Život Briana je už prastarý. Tuším 1979, alebo tak. Osobne som sa nestretol s názorom, že je kontroverzný. V dokumente „Monty Python: Almost the Truth“ sa hovorí o veľkých debatách najmä v americkom prostredí. Nechcel by som vidieť, akú reakciu potom vyvolala pieseň „Every sperm is sacred“ zo Zmyslu života. Mám úctu k náboženskej symbolike, aj k biblii, ale nech sa na film pozerám tak či onak, žiaden problém tam nevidím.

Cleese v dokumente prezdrádza, že presadzoval príbeh trinásteho apoštola, ktorého žena nikdy nechce nikam pustiť, takže prepasie kľúčové momenty v živote Majstra. Palin otvorene hovorí, že na Ježišovi samotnom nevideli nič, z čoho by vyťažili zábavné skeče. Najväčšia sranda predsa vzniká, keď nejaký hlupák dezinterpretuje kázanie na hore, alebo keď sa ex-leprotik sťažuje, že vyliečením prichádza o živnosť. Samotná postava Ježiša sa vo filme objaví hádam dvakrát, nikdy nie v smiešnej polohe. Tak neviem. Brian hovorí nasledovníkom: „Nie som mesiáš!“. Ale oni už sa stávajú davom, ktorému to je jedno, na malom priestore predvedú dejiny náboženstva v kocke (Gilliam).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kresťansky založeným ľuďom možno prekáža scéna ukrižovania (rímsky úradník: “Ukrižovanie? Dobre. Prejdite dverami, rad naľavo, kríž pre každého.“) a disneyovsky ladený song „Brighter side of life“. Zabúdajú, že kríž v dobe Impéria nebol ničím iným, ako bežným nástrojom politickej popravy. V scéne ukrižovania sa postava Ježiša vôbec nijako nenaznačuje.

Film je viac politický, satirický, je to všeličo. Ale ak to môže veriacich ľudí akokoľvek rozhodiť, nerozumiem ako vlastne. Mohli by to normálne dať v televízii, nie ako nejakú špinavosť niekedy nadránom. (Jestvuje aj slovensky nadabovaná verzia. Videl som to na vlastné oči.) V noci nech dávajú tlačovky buditeľov a všetok ten bordel. Som presvedčený, že katolíkov ani iných veriacich nemôže táto komédia uraziť. Viem, koho môže. Lenže aj oni ma môžu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlášky zo Života Briana sú kultové. Brian hovorí davu: “Nemusíte ma nasledovať. Nemusíte nasledovať nikoho. Musíte myslieť sami. Ste individuality.“ Dav, jednohlasne: „Áno, všetci sme individuality.“ Toho je film plný. Keď vidím scénu, v ktorej Pontius hovorí o svojom „pviateľovi“ v Ríme (Bigus Dickus, myslím že Česi to majú v titulkoch ako Maximus Chujus), jednoducho sa rehocem ako blázon. Alebo scéna „Čo nám dali Rimania?“ Môže jestvovať lepšia politická satira?

Jednoducho to nemôžem všetko vymenovávať. Tí, ktorí film videli (a teda ho milujú), poznajú scény lepšie ako ja. Ostatní to musia okamžite zohnať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo vlastne píšem o starom (a chronicky známom) filme? Pretože čím viac sa z televízie stáva Ajn Kesel Buntes, tým viac potrebujem k životu niečo, čo funguje ako prameň čistej vody. Monty Python má možno nejaké tri série skečov, tri alebo štyri celovečeráky, všade to je klasika, len tu je to niečo na okraji. Tu je tak nejako na okraji všetko.

Martin Pollák

Martin Pollák

Bloger 
  • Počet článkov:  78
  •  | 
  • Páči sa:  396x

Som človák a otec, vyrezávam z dreva a avokádových kôstok, tvorím kreslené vtipy a píšem poviedky. A na všetko mám názor, samozrejme. Zoznam autorových rubrík:  Kreslený humorKnihyViera nevieraSúkromnéNezaradenéFejtónSpoločnosť a politika

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu