reklama

Sladká Rita

Celé roky som trpel predsudkom, že Kingova knižná predloha Vykúpenia z väznice Shawshank má s filmom pramálo spoločného. Niekedy som rád, keď zistím, ako veľmi sa mýlim a toto je presne ten prípad.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Neviem celkom, odkiaľ pramenil môj predsudok. Nemal som pochybnosť, že King vie napísať uveriteľný príbeh s postavami, ktoré sú tak reálne, ako to papier znesie. Len som bol presvedčený, že to pôvodne nebol príbeh o nádeji, ale skôr o úzkosti a temných väzenských kútoch.

Teraz som si novelu od Kinga konečne vypočul a opäť raz zistil, že Hollywood nie je vždy skartovačkou zaujímavých námetov. Naopak, príjemne ma prekvapilo, koľko myšlienok a príbehových detailov v skutočnosti pochádza od spisovateľa. Prirodzene, v jednotlivostiach sa líši rovnako, ako sa mení notoricky známa tvár, keď ju môžeme odrazu študovať zblízka. Ale jadro rozprávania, a viac než iba to, je Kingovo skrz naskrz.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Existuje minimálne jeden dôvod, prečo je spisovateľ z Mainu úspešný a mám pocit, že je to zároveň dôvod, prečo nás zaplavujú filmy inšpirované jeho námetmi. Tým dôvodom je poctivosť. On o svojich postavách zjavne naozaj premýšľa. Zároveň ho nikto nemôže obviniť, že by písal skratkovito, skôr opak je pravdou. A tak sa dozvieme o hrdinoch jeho kníh vždy viac, ako vôbec potrebujeme.

Ibaže to má veľkú výhodu. Uveriteľnosť. Tie dobré, ale aj nepríjemné a strašidelné veci, ktoré sa dejú postavám, by možno nemali takú silu, keby sme nevedeli, akú školu navštevovali a čoho sa báli v detstve a čo im povedala pani, ktorá predáva párky. King má rád detaily. Preto je napríklad dôležité, že Andy má pestované nechty a to, že sa ktosi kdesi zmieni o prievane v jeho cele.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Knihu som počúval v interpretácii Oldřicha Kaisera a k rozprávaniu Reda sa hodil náramne. Nie je to ten lahodný zamat, ktorým hladil divákom uši filmový rozprávač, napriek tomu je ten hlas skvelý.

Ak ste si kládli pri sledovaní filmu otázku, prečo má postava Morgana Freemana prezývku „Red“, a čoho sa, dopekla, ten fajn chlapík dopustil, ak ste vždy boli zvedaví, či je naozaj tak ľahké nájsť konkrétnu lúku v Buxtone a ak chcete čosi fajn na počúvanie, vypočujte si knihu Rita Hayworthová a vykúpenie z väznice Shawshank.

Martin Pollák

Martin Pollák

Bloger 
  • Počet článkov:  83
  •  | 
  • Páči sa:  600x

Som človák a otec, vyrezávam z dreva a avokádových kôstok, tvorím kreslené vtipy a píšem poviedky. A na všetko mám názor, samozrejme. Zoznam autorových rubrík:  Kreslený humorKnihyViera nevieraSúkromnéNezaradenéFejtónSpoločnosť a politika

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu